HIST 100 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HIST 100
Bahar
4
0
4
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
-
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin amacı, üniversite gençliğine Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda kurulduğunu anlatmak, Atatürkçü Düşünce’yi ve onun dayandığı felsefeyi, ilkeleri ve bunun yanında çağdaş değerleri benimsetmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tarihi belirleyen çesitli aktörleri ve faktörleri tanımlayabilecektir.
  • Bu aktörlerin ve faktörlerin oynadıgı farklı rolleri analiz edebilecektir.
  • Bagımsızlık, Özgürlük ve Ulusal Egemenlik kavramlarını yorumlayabilecektir.
  • Çagdas, Demokratik, Lâik ve Sosyal bir Hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'nin olusum sürecini degerlendirebilecektir.
  • Milli birlik ve beraberliğin önemini kavrayabilecektir.
  • Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin ulusal hedef ve amaçlarını açıklayabilecektir.
  • Türk toplumunun karşılaşacağı sorunları Atatürkçü bir yaklaşımla çözebilecektir.
Ders Tanımı Dersin içeriği, Atatürk önderliğinde Türk milletinin geçirdiği inkılap tarihini kapsamaktadır. Osmanlı Devleti'nin yıkılış sebepleri irdelenerek, fiilen yok olmuş bir devletten Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin nasıl kurulduğu belgeler ışığında değerlendirilmektedir. İlke ve inkılapların anlamı ve önemi üzerinde durularak yakın dönem tarihimiz aydınlatılmaya çalışılmaktadır. Geçmişten günümüze küresel sorunlar ve olası çözümleri tartışılmaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amacı , Osmanlı Yenileşme Hareketlerinin Başlangıcı ve Şark Meselesi, Küreselleşme
2 Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet Dönemleri. 19. ve 20. yüzyıl başlarında Fikir Hareketleri
3 Trablusgarp ve Balkan Savaşları 1. Dünya Savaşı, Cepheler ve Paris “Barış” Kongresi Mondros Mütarekesi
4 Milli Mücadele Dönemi İzmir’in işgali / Cemiyetler Kurtuluş Savaşı Örgütlenme Aşaması: Kuva-yı Milliye’nin doğuşu Kongreler Dönemi / Temsil heyetinin Ankara’ya gelişi / Misâk-ı Milli
5 TBMM'nin Açılması, Teşkilat-ı Esasiye Kanunu 1.Londra ve San Remo Konferansları, Sevr Antlaşması
6 Düzenli Ordunun Kurulması ve Cepheler, 2.Londra Konferansı, Sakarya Savaşı, Mudanya Mütarekesi ve Lozan Barış Andlaşması
7 Ankara'nın Başkent Olması, Cumhuriyetin İlanı, Halifeliğin Kaldırılması, Demokrasiye Giriş Adımları (Cumhuriyet Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası) Şeyh Sait İsyanı, Menemen Olayı
8 Atatürk İnkılapları (Hukuk Alanı, Eğitim ve Kültür Alanı, Toplumsal Alan, Ekonomik Alan) Attaürk İlkeleri ve Bütünleyici İlkeler
9 Atatürk Dönemi Dış Politika (1923-1938) Yabancı Okullar, Etabli Meselesi, Musul Meselesi, Türkiye'nin Milletler Cemiytine Girmesi, Balkan Antantı, Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Sadabat Paktı, Hatay2ın Anavatana Katılması
10 Atatürk Sonrası Türkiye: İnönü Dönemi, 2. Dünya Savaşı ve Türkiye Çok partili Hayata Geçiş- Demokrat Parti Dönemi
11 1960-1980 Yılları Arası Türkiye: 1960 Darbesi, 1971 Askeri Muhtırası, 1980 Darbesi
12 Soğuk Savaş Döneminde Türkiye: Türkiye'nin Birleşmiş Milletlere Üye Olması-Balakn Paktı- Kıbrıs Sorunu- Ege Denizi Sorunları-
13 Soğuk Savaş Sonrasında Türkiye
14 Genel Değerlendirme
15 Dönemin gözden geçirilmesi  
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Ders Kitabı

Prof.Dr. Refik Turan, Prof Dr. Mustafa Safran, Prof Dr. Necdet Hayta, Doç. Dr. M. Ali Çakmak, Doç.Dr. Cengiz Dönmez, Yrd. Doç. Dr. Muhammet Şahin; ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ 2013, Beta Yayıncılık

Blackboard ders materyalleri

Önerilen Okumalar/Materyaller

Mustafa Kemal ATATÜRK , NUTUK

Fatma Acun,  Atatürk ve Türk İnkılap Tarihi

Falih RIFKI, ÇANKAYA

Ergün Aybars, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
-
-
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
4
64
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
-
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
14
    Toplam
88

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.

2

Karmaşık İnşaat Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

3

Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.

4

Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

5

Karmaşık mühendislik problemlerinin veya İnşaat Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

6

İnşaat Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.

7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

11

Bir yabancı dili kullanarak İnşaat Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini İnşaat Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest