![](https://www.ieu.edu.tr/images/content.jpg)
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
İnşaat Mühendisliği
CIVE 424 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Hidroloji ve Su Kaynakları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CIVE 424
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeAnlatım / Sunum | |||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Hidroloji ve Su Kaynakları bilimini tanıtarak su kaynaklarının geliştirilmesi ile ilgili genel bilgi vermek ve gerekli yöntemleri öğretmektir. Su kaynakları problemlerinin çözümünde; matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayarak su kaynaklarında veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazandırmak amaçlanır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Havza ve hidrolojik çevrim yağış, akarsu, buharlaşma sızma, akış, vs. gibi temel unsurların anlaşılmasını sağlar. Bu konuların su mühendisliği açısından önemini vurgulayarak istatistiksel yöntemlere başvurur. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Hidroloji ve su kaynakları mühendisliğine giriş, hidrolojik çevrim | Bölüm-1 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
2 | Hidrometeorolojik faktörler, sayısal örnekler | Bölüm-2 ;‘‘Engineering Hydrology’’ ,Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
3 | Çökmelerin oluşumu, yağış ölçümü, eksik yağış verilerinin tahmini, verilerin düzeltilmesi, sayısal örnekler | Bölüm-3: 3.1-3.3 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
4 | Yağışta kütle eğrisi, alansal ortalama yağış, sonuç hiyetograf, derinlik-alan-süre eğrisi, yoğunluk-süre-frekans eğrisi, rasyonel yöntem, olası maksimum çökelme, sayısal örnekler | Bölüm-3: 3.3-3.6 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
5 | Akış akışı, deşarj hesabı, aşama-deşarj ilişkisi, akış verilerinin yorumlanması, birim hidrograf, sayısal örnekler | Bölüm-4 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
6 | Buharlaşma ve terleme, ölçüm ve tahmin yöntemleri, evapotranspirasyonun tahmini, sayısal örnekler | Bölüm-5 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
7 | Havza, konsantrasyon zamanı, infiltrasyon, sayısal örnekler | Bölüm-6 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hidrograf analizi, birim hidrograf, sayısal örnekler | Bölüm-7 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
10 | Taşkın yönlendirme, depolama denklemi, rezervuar yönlendirme, doğal kanallarda yönlendirme, sayısal örnekler | Bölüm-8 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
11 | Hidrolojide istatistiksel yöntemler, frekans histogramı, risk analizi, olasılık dağılımı fonksiyonları, sayısal örnekler | Bölüm-9 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
12 | Rezervuarlar, rezervuar kapasitesinin belirlenmesi, sayısal örnekler | Bölüm-10 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
13 | Bir hidrolik yapının hidrolojik tasarımı, farklı parametrelerin tasarım değerleri, tasarım basamakları, Yeraltı suyu hidrolojisi, Darcy yasası, yeraltı suyu akış denklemleri, kuyu hidroliği, sayısal örnekler | Bölüm-11& 12 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
14 | Bir hidrolik yapının hidrolojik tasarımı, farklı parametrelerin tasarım değerleri, tasarım basamakları, Yeraltı suyu hidrolojisi, Darcy yasası, yeraltı suyu akış denklemleri, kuyu hidroliği, sayısal örnekler | Bölüm-11& 12 ; ‘‘Engineering Hydrology’’, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | - |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | EngineeringHydrology, Usul Nurünnisa, METU Press, Ankara, 2001. ISBN: 9757064435 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Hydrology For Engineers, Third Edıtıon, Ray K. Linsley,Max A. Kohler, Joseph L. H. Paulhus, Mcgraw-Hill, 1982, ISBN: 9780070379565. Water Resources Engineering, Mays, Larry W, John Wiley & Sons, 2010, ISBN: 9780470460641. Applied Water Resources Engineering, Yanmaz, A. M., METU Press, 1997, ISBN: 9789757064022 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
-
|
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
6
|
12
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
0
|
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
16
|
32
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
|||||
2 | Karmaşık İnşaat Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya İnşaat Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | İnşaat Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak İnşaat Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini İnşaat Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
![Tarihi Yapılarda Deprem Simülasyonu Tarihi Yapılarda Deprem Simülasyonu](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/9232_1_th.jpeg)
Tarihi Yapılarda Deprem Simülasyonu
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İnşaat Mühendisliği ve Mimarlık Bölümü öğrencileri, kent genelindeki 45 tarihi yapıyı, ölçekli maketlerle inceleyerek deprem simülasyonu gerçekleştirdi.
![İzmir’in Simge Yapılarına 'Maketli' İnceleme İzmir’in Simge Yapılarına 'Maketli' İnceleme](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8710_1_th.jpeg)
İzmir’in Simge Yapılarına 'Maketli' İnceleme
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İnşaat Mühendisliği ve Mimarlık Bölümü öğrencileri, ders kapsamında İzmir’deki 58 yapıyı depreme dayanıklılık yönünden inceledi.
![İhmalin Fotoğrafları İhmalin Fotoğrafları](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8612_1_th.jpeg)
İhmalin Fotoğrafları
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İnşaat Mühendisliği Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Egemen Sönmez, 30 kişilik ekiple birlikte deprem bölgesine giderek yıkılan ve hasar
![Binalardaki ‘Eklenti’ Riskine Dikkat Binalardaki ‘Eklenti’ Riskine Dikkat](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8580_1_th.jpeg)
Binalardaki ‘Eklenti’ Riskine Dikkat
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Celalettin Kozanoğlu, mimari projede olmamasına rağmen binaların çatı katına sonradan yerleştirilen su
![Maliyet ve Süreye ‘Prefabrike’ Çözüm Maliyet ve Süreye ‘Prefabrike’ Çözüm](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8567_1_th.jpeg)
Maliyet ve Süreye ‘Prefabrike’ Çözüm
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Celalettin Kozanoğlu, riskli yapıları sağlıklı ve çabuk bir şekilde yenilemek gerektiğine dikkat
![Bina Denetiminde Hayati Uyarılar Bina Denetiminde Hayati Uyarılar](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8560_1_th.jpeg)
Bina Denetiminde Hayati Uyarılar
Merkez üssü Kahramanmaraş olan ve 10 şehirde yıkıma yol açan deprem felaketinin ardından binlerce vatandaş, oturduğu binanın sağlamlığını test etmenin telaşına düştü.
!['Kötü Zemin Yıkıma Bahane Olamaz' 'Kötü Zemin Yıkıma Bahane Olamaz'](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8554_1_th.jpeg)
'Kötü Zemin Yıkıma Bahane Olamaz'
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Celalettin Kozanoğlu, Kahramanmaraş merkezli depremlerde enkaza dönen çok sayıda binanın proje, malzeme
!['Kolonun içinden kümes teli çıktı' 'Kolonun içinden kümes teli çıktı'](https://phoenix.ieu.edu.tr/betanix/images/uploads/haber/8385_1_th.jpeg)
'Kolonun içinden kümes teli çıktı'
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Celalettin Kozanoğlu, İzmir’de riskli yapı olarak tespit edilen yaklaşık 22 bin binaya